Komunikacijos ir sensorikos TPP kriterijai
Eil. Nr. | Kriterijai, pagal kuriuos nustatomas asmens techninės pagalbos priemonių poreikis | Techninės pagalbos priemonės pavadinimas | Techninės pagalbos priemonės apibūdinimas | Naujos techninės pagalbos priemonės naudojimo laikas (ne mažiau kaip) |
1. Alternatyviosios ir komunikaciją palengvinančios priemonės | ||||
1.1 | Cerebrinis paralyžius ir kiti paralyžiniai sindromai, kalbos ir komunikacijos sutrikimai, demencija | Kalbiniai dialoginiai įtaisai | Nešiojamieji elektroniniai bendravimo įtaisai (komunikatoriai), naudojami tiesioginiam bendravimui | 5 metai |
1.2 | Pažintinių funkcijų lavinimo programinė įranga | Programinė įranga, skirta pažintinėms funkcijos atkurti ir lavinti, naudojant interaktyviąją kompiuterinę įrangą | 1 metai | |
1.3 | Alternatyviosios komunikacijos programinė įranga | Programinė įranga, skirta bendrauti alternatyviu būdu | 2 metai | |
1.4 | Bendravimo paveikslėlių rinkinys | Priemonė, skirta bendrauti ir kalbai ugdyti vizualiniu principu pagrįstu metodu | 2 metai | |
2. Kompiuterių ir elektroninės įrangos įvesties ir išvesties įtaisai | ||||
2.1 | Cerebrinis paralyžius ir kiti paralyžiniai sindromai, trauma ar liga, dėl kurių asmuo rankomis negali valdyti kompiuterio įprastu būdu | Pelė | Speciali techninė įranga, kuri sudaro sąlygas naudotis kompiuteriu alternatyviu būdu (pvz., alkūnė, svirtimi ar rutuliu), išskyrus žaidimų peles | 3 metai |
2.2 | Klaviatūra | Speciali techninė įranga, kuri sudaro sąlygas naudotis kompiuteriu (pvz., valdoma specialiais jungikliais arba su standartiniais šablonais, arba su specialia programa susikurtais klaviatūros šablonais; pritaikytos valdymui tik viena ranka; su specialiais integruotais dideliais klavišais), išskyrus žaidimų klaviatūrą | 3 metai | |
2.3 | Kompiuterio valdymo įtaisas | Speciali techninė įranga su specialia prgramine įranga, kuri sudaro sąlygas naudotis kompiuteriu be rankų (valdoma akimis, burna ar galvos judesiais) | 3 metai | |
2.4 | Asmenims nuo 5 metų, turintiems žymų kalbos neišsivystymą, žymiai sulėtėjusią kalbos raidą (asmuo bendrauja garsų, garsažodžių ir pavienių prasmingų žodžių deriniu) | Mobiliojo ryšio telefonas arba planšetinis (delninis) kompiuteris | Įrenginys, skirtas bendrauti alternatyviu būdu, į kurį galima įdiegti programinę įrangą kalbos įgūdžiams lavinti | 3 metai |
3. Balansavimo priemonės | ||||
3.1 | Vestibulinės, propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai, dispraksija, hiperaktyvumas, motorinio planavimo sutrikimai | Vidaus batutas | Asmens svorį atitinkanti priemonė, skirta šokinėjimui (gali būti su paminkštintomis sienelėmis ir apsaugomis nuo iškritimo ar be jų, nepripučiama), naudojama viduje, iki 100 cm skersmens/kraštinės | 6 metai |
3.2 | Balansavimo lenta ir (ar) pagalvėlė, ir (ar) platforma, ir (ar) laipteliai, ir (ar) ritinys, ir (ar) kamuolys | Priemonės gali būti įvairių formų ir dydžių, sėdimosios ir stovimosios, pritaikomos pagal asmens ūgį ir svorį | 3 metai | |
3.3 | Gimnastikos (aktyvumo) sienelė | Priemonė, kurią sudaro kopėčios, skersiniai, tvirtinama prie sienos ar lubų, išskyrus treniruoklius | 6 metai | |
4. Pasunkintos ir judesius varžančios (spaudžiančios) priemonės | ||||
4.1 | Propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai, hiperaktyvumas, dėmesio sutrikimai, demencija | Antklodė ir (ar) užklotas | Pasunkinta priemonė, pritaikyta pagal asmens svorį, skirta asmeniui užkloti ir prispausti gulint, propriorecepcijai stimuliuoti, hiperaktyvumui mažinti. Priemonės svoris turi būti 10-15 proc. naudotojo kūno svorio | 3 metai |
4.2 | Liemenė | Pasunkintas berankovis liemens drabužis hiperaktyvumui slopinti, propriorecepcijai stimuliuoti, hiperaktyvumui mažinti, stabilumui suteikti | 3 metai | |
4.3 | Apykaklė (šalikas) | Pasunkinta priemonė, skirta sensorinei integracijai, propriorecepcinei stimuliacijai, susitelkimui, dėmesiui gerinti | 3 metai | |
4.4 | Kūno kojinė (maišas) | Judesius varžanti priemonė, skirta sensorinei patirčiai papildyti, taktiliniam ir giliųjų pojūčių lavinimui, kliūčių įveikimo gebėjimams, erdvinei orientacijai ugdyti, supratimui apie kūną formuoti, mokyti, kaip įveikti nerimą | 3 metai | |
5. Vaizdinės stimuliacijos ir (ar) nusiraminimo priemonės | ||||
5.1 | Regos, taktilinės sensorinės sistemos sutrikimai | Šviesų projektorius | Priemonė, su kuria projektuojami šviesos pliūpsniai / efektai ant sienų, lubų ar grindų, į konkrečius objektus; gali keistis šviesos spalvos ar vaizdai, kurie automatiškai cikliškai sukasi | 5 metai |
5.2 | Šviesos pluoštai ir (ar) šviesos tuneliai | Priemonė, sudaryta iš lanksčių šviečiančių gijų; tuneliai, šviesomis sukuriantys begalybės pojūtį | 5 metai | |
5.3 | Burbulų vamzdis arba burbulų sienelė | Burbuliuojanti priemonė, skirta multisensorinei pasyviai ir interaktyviai aplinkai sukurti; pripildyta tam tikro skysčio, keičianti spalvas, gali būti įvairių dydžių ir formų | 5 metai | |
6. Lietimo ir taktilinės priemonės | ||||
6.1 | Regos, taktilinės sensorinės sistemos sutrikimai, motorinio planavimo sutrikimai, dispraksija | Šviesos lenta arba stalas, arba smėlio ir (ar) vandens stalas arba smėlio ir (ar) vandens antstalis | Priemonė, skirta multisensorinei aplinkai gerinti, padedanti nusiraminti, mažinanti stresą, stimuliuojanti lytėjimą ir (ar) regą, lavinanti akies - rankos koordinaciją (gali būti įvairių dydžių ar formų, su šoniniais paaukštinimais, taip pat gali turėti švietimo įrenginį) | 5 metai |
6.2 | Taktiliniai rėmeliai | Priemonė, padengta įvairiomis skirtingų faktūrų medžiagomis, imituojančiomis skirtingus (švelnius, minkštus, kietus, šiurkščius) paviršius, skirtus liesti | 5 metai | |
6.3 | Veiklos lenta ir (ar) veiklos sienelė | Priemonė, sudaryta iš skirtingų formų skirtingų detalių, padedančių imituoti skirtingas veiklas | 5 metai | |
7. Masažuokliai ir (ar) vibracinės priemonės | ||||
7.1 | Propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai | Vibracinė pagalvė | Priemonė, kuri suspausta pradeda vibruoti, taip stimuliuodama lytėjimą, giliuosius pojūčius, mažindama hiperaktyvumą, padeda ugdyti koncentraciją | 2 metai |
7.2 | Propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai, burnos motorikos sutrikimai | Kramtukai ir (ar) burnos motorikos lavinimo priemonės | Priemonės, skirtos burnos ertmei stimuliuoti (kramtyti, masažuoti) | 2 metai |
8. Supimo priemonės | ||||
8.1 | Vestibulinės, propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai | Vidaus ar lauko hamakas arba vidaus ar lauko sūpynės arba sūpynių juostos | Priemonė, skirta suptis (gali būti atvira ar uždara, įvairių dydžių ir formų) | 4 metai |
9. Nurodymo, priminimo, signalizavimo ir saugumą užtikrinančios priemonės | ||||
9.1 | Kalbos ir komunikacijos sutrikimai, demencija | Laikmatis laikui planuoti | Priemonė, skirta laikui planuoti, rodanti asmeniui likusį laiką tam tikram veiksmui atlikti arba po asmens atlikto veiksmo praėjusį laiką (gali būti su integruotu garsiniu signalu ar be jo) | 4 metai |
9.2 | Vestibulinės, propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai, komunikacijos ir suvokimo sutrikimai, hiperaktyvumas | Įvairūs saugumo ir (ar) prilaikymo diržai | Priemonės, skirtos asmens saugumui užtikrinti būnant lauke ar važiuojant transporto priemone | 3 metai |
9.3 | Asmens sekiklis | Priemonė, skirta asmens buvimo vietos nustatymui | 3 metai | |
9.4 | Epilepsija, vestibulinės, propriorecepcinės sensorinės sistemos sutrikimai, motorinio planavimo sutrikimai | Kepurė (šalmas) | Speciali galvą nuo smūgių apsauganti priemonė, išskyrus sportinį šalmą, pvz., dviratininkų, riedlentininkų, paspirtukininkų | 3 metai |
10. Garsą slopinančios ar skatinančios priemonės | ||||
10.1 | Klausos sensorinės sistemos sutrikimas | Garsą slopinančios ausinės | Priemonė, skirta tik aplinkos garsui slopinti, neturinti kitų funkcijų, pvz., muzikos klausymosi galimybės, mikrofono ir kitų tipų jungčių, pvz., Bluetooth | 3 metai |
10.2 | Kalbos ir komunikacijos sutrikimai, motorinio planavimo sutrikimai, intelekto sutrikimai | Spalvoti interaktyvieji mygtukai | Priemonė, skirta įvairiems garsams įrašyti ir vėliau jiems klausyti, akių ir rankų koordinacijai lavinti, skatinanti bendrauti, mokytis tarti žodžius | 5 metai |
10.3 | Mokomasis robotukas | Įrenginys, kuris kalba, atlieka tam tikras užduotis, skatina bendrauti, mokytis tarti žodžius, pažinti, gali turėti vaikščiojimo funkciją | 5 metai |
Atnaujinimo data: 2025-01-16